SKY, EEUnited (entinen CEPEC) ja SME United tapasivat Professional Beauty Care Industry Meeting merkeissä 21. huhtikuuta Helsingissä, Suomen Yrittäjien pääkonttorilla. Tapaamisessa organisaatioita edustivat puheenjohtajat Ville Äikäs (SKY), Anne Parkkinen ja entinen puheenjohtaja Laura Grilli (EEUnited), Petri Salminen (Suomen Yrittäjät, SME United) ja Dario Costantini (CNA) sekä EU-suhteista vastaava Claudio Cappellini.
SME United on Euroopan käsityö- ja pk-yritysten yhdistys, johon kuuluu noin 70 jäsenjärjestöä yli 30 Euroopan maasta, ja edustaa yli 12 miljoonaa yritystä EU:ssa. EEUnited edustaa EU-maiden kansallisia kosmetologijärjestöjä. SKY on EEUnited:n jäsenmaa, ja tätä kautta myös SME Unitedin jäsen. SKY:n entinen puheenjohtaja Anne Parkkinen toimii EEUnitedin puheenjohtajana, ja on tärkeä avainhenkilö edistämässä kotimaisen kosmetologin osaamista ja ammattitaitoa eurooppalaisessa keskustelussa. CNA on Italian kansallinen käsityö- ja pk-yritysten liitto, joka edustaa yli 620 000 pienyritystä.
Kuvassa vasemmalta Laura Grilli, Anne Parkkinen, Ville Äikäs, Petri Salminen, Dario Costantini ja Claudio Cappellini.
Kauneudenhoitoala osana vihreää siirtymää Tapaamisessa keskuteltiin yrittäjyydestä ja pienyrityksistä EU:n alakohtaisessa politiikassa. Huomiota kiinnitettiin erityisesti kauneudenhoitoalan yhteisiin poliittisiin ehdotuksiin, jotka perustuvat työmarkkinaosapuolten väliseen vuoropuheluun ja kaksoisiirtymän tukemiseen, johon liittyvät sekä ilmastoimet, että vihreä siirtymä. Osapuolten yhteisenä intressinä on alan yritysten tukeminen muutoksessa esimerkiksi uusien kumppanuuksien, akateemisen sektorin, teknologioiden ja pilottihankkeiden avulla, kuitenkin huomioiden hankkeiden soveltuvuus pienyrityksille.
Parempaa arvoa koulutukselle Alan koulutuksen osalta keskusteltiin koulutuksen lisäarvosta eurooppalaisten kumppanuusohjelmien tai vaihto-ohjelmien kautta. Nämä voisivat antaa arvokasta kokemusta, näkemystä ja osaamista alalle, myös vihreää siirtymää ajatellen. Sosiaalisempien toimintojen ja avoimemman vuorovaikutuksen kautta alalle voitaisiin pyrkiä luomaan hyviä käyntäntöjä sekä lisäämään sukupuolten välistä tasa-arvoa. Investointeja tulisi tehdä uusien tarpeiden mukaisesti ammatilliseen osaamiseen.
Tukea kauneudenhoitoalan asiantuntijoille Kauneudenhoitoalan asiantuntijoiden sektoria tulisi tukea vahvemmin, jotta alasta tulisi täysin tunnustettu ja vahvempi toimija muun muassa työmarkkinaosapuolten välisessä keskustelussa. Lisäksi tukea tarvitaan puitteille ja edellytyksille, joilla luodaan kauneudenhoitoalalle kestävää toimintaympäristöä. Ala tulee säilyttää toimivana lähitulevaisuuden ja asiakkaiden muutostarpeet huomioiden.
Kuvassa vasemmalta Ville Äikäs, Anne Parkkinen, Petri Salminen, Laura Grilli ja Dario Costantini.
Tapaamisessa keskusteltiin lisäksi pienyritysten parempaan säätelyyn liittyvistä asioista ja standardeista, joiden tulisi suosia myös pienyrityksiä ja joiden lähtökohtana tulisi olla:
Instagram on ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto, jonka avulla käyttäjät voivat kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä. Palvelu on kasvattanut suosiotaan myös yrityskäytössä. Instagramia yrityksen markkinointiviestinnässä puoltaa tutkimus (2017) jonka mukaan 31% suomalaisista käyttäjistä haluaa seurata palvelussa brändejä ja yrityksiä. Facebookissa vastaava luku on 23%. Seuraavaksi muutama käytännön vinkki Instagramin tehokkaaseen hyödyntämiseen.
SKY:n syyskokous pidettiin ke 21.10. klo 9:30 alkaen fyysisesti Helsingissä Hotel Klaus K:n Rake-salissa, mutta kokoukseen pääsi osallistumaan näin poikkeusaikana myös etäyhteyden välityksellä. Kokouksessa äänestettiin kaksi jäsentä seuraavaan SKY-hallitukseen.
Eurooppalaista yhteistyötä rakentamassa
SKY, EEUnited (entinen CEPEC) ja SME United tapasivat Professional Beauty Care Industry Meeting merkeissä 21. huhtikuuta Helsingissä, Suomen Yrittäjien pääkonttorilla. Tapaamisessa organisaatioita edustivat puheenjohtajat Ville Äikäs (SKY), Anne Parkkinen ja entinen puheenjohtaja Laura Grilli (EEUnited), Petri Salminen (Suomen Yrittäjät, SME United) ja Dario Costantini (CNA) sekä EU-suhteista vastaava Claudio Cappellini.
SME United on Euroopan käsityö- ja pk-yritysten yhdistys, johon kuuluu noin 70 jäsenjärjestöä yli 30 Euroopan maasta, ja edustaa yli 12 miljoonaa yritystä EU:ssa. EEUnited edustaa EU-maiden kansallisia kosmetologijärjestöjä. SKY on EEUnited:n jäsenmaa, ja tätä kautta myös SME Unitedin jäsen. SKY:n entinen puheenjohtaja Anne Parkkinen toimii EEUnitedin puheenjohtajana, ja on tärkeä avainhenkilö edistämässä kotimaisen kosmetologin osaamista ja ammattitaitoa eurooppalaisessa keskustelussa. CNA on Italian kansallinen käsityö- ja pk-yritysten liitto, joka edustaa yli 620 000 pienyritystä.
Kauneudenhoitoala osana vihreää siirtymää
Tapaamisessa keskuteltiin yrittäjyydestä ja pienyrityksistä EU:n alakohtaisessa politiikassa. Huomiota kiinnitettiin erityisesti kauneudenhoitoalan yhteisiin poliittisiin ehdotuksiin, jotka perustuvat työmarkkinaosapuolten väliseen vuoropuheluun ja kaksoisiirtymän tukemiseen, johon liittyvät sekä ilmastoimet, että vihreä siirtymä. Osapuolten yhteisenä intressinä on alan yritysten tukeminen muutoksessa esimerkiksi uusien kumppanuuksien, akateemisen sektorin, teknologioiden ja pilottihankkeiden avulla, kuitenkin huomioiden hankkeiden soveltuvuus pienyrityksille.
Parempaa arvoa koulutukselle
Alan koulutuksen osalta keskusteltiin koulutuksen lisäarvosta eurooppalaisten kumppanuusohjelmien tai vaihto-ohjelmien kautta. Nämä voisivat antaa arvokasta kokemusta, näkemystä ja osaamista alalle, myös vihreää siirtymää ajatellen. Sosiaalisempien toimintojen ja avoimemman vuorovaikutuksen kautta alalle voitaisiin pyrkiä luomaan hyviä käyntäntöjä sekä lisäämään sukupuolten välistä tasa-arvoa. Investointeja tulisi tehdä uusien tarpeiden mukaisesti ammatilliseen osaamiseen.
Tukea kauneudenhoitoalan asiantuntijoille
Kauneudenhoitoalan asiantuntijoiden sektoria tulisi tukea vahvemmin, jotta alasta tulisi täysin tunnustettu ja vahvempi toimija muun muassa työmarkkinaosapuolten välisessä keskustelussa. Lisäksi tukea tarvitaan puitteille ja edellytyksille, joilla luodaan kauneudenhoitoalalle kestävää toimintaympäristöä. Ala tulee säilyttää toimivana lähitulevaisuuden ja asiakkaiden muutostarpeet huomioiden.
Tapaamisessa keskusteltiin lisäksi pienyritysten parempaan säätelyyn liittyvistä asioista ja standardeista, joiden tulisi suosia myös pienyrityksiä ja joiden lähtökohtana tulisi olla:
”Ajattele ensin pieniä, yksi kerrallaan”.
Related Posts
Vinkkejä Instagramin tehokkaaseen hyödyntämiseen
Instagram on ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto, jonka avulla käyttäjät voivat kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä. Palvelu on kasvattanut suosiotaan myös yrityskäytössä. Instagramia yrityksen markkinointiviestinnässä puoltaa tutkimus (2017) jonka mukaan 31% suomalaisista käyttäjistä haluaa seurata palvelussa brändejä ja yrityksiä. Facebookissa vastaava luku on 23%. Seuraavaksi muutama käytännön vinkki Instagramin tehokkaaseen hyödyntämiseen.
SKY:n vaaleissa valittiin kaksi jäsentä seuraavaan SKY-hallitukseen
SKY:n syyskokous pidettiin ke 21.10. klo 9:30 alkaen fyysisesti Helsingissä Hotel Klaus K:n Rake-salissa, mutta kokoukseen pääsi osallistumaan näin poikkeusaikana myös etäyhteyden välityksellä. Kokouksessa äänestettiin kaksi jäsentä seuraavaan SKY-hallitukseen.
Rekisteröidy Kosmetologipäivät 2021 -verkkotapahtumaan nyt!
Tule, näe ja koe Kosmetologipäivät 2021!Rekisteröidy messukävijäksi tästä ja ota seurantaa tapahtuman some: @kosmetologipaivat ja Facebook.
Nähdään messuilla lokakuussa!