Instagram on ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto, jonka avulla käyttäjät voivat kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä. Palvelu on kasvattanut suosiotaan myös yrityskäytössä. Instagramia yrityksen markkinointiviestinnässä puoltaa tutkimus (2017) jonka mukaan 31% suomalaisista käyttäjistä haluaa seurata palvelussa brändejä ja yrityksiä. Facebookissa vastaava luku on 23%. Seuraavaksi muutama käytännön vinkki Instagramin tehokkaaseen hyödyntämiseen.
Facebookiin verrattuna Instagram on yhteisöllisempi ja asteen verran avoimempi viestintäalusta. Palvelussa kommentoidaan ja tykätään julkaisuista Facebookia ahkerammin, mikä luo nopeasti ja tehokkaasti yhteenkuuluvuuden tunnetta sitouttaen potentiaalisia asiakkaita.
Katseet Bioon!
Jokaisella Instagram-tilillä tulisi olla hiottu ja edustava esittelyteksti (Bio). Esittelytekstin maksimipituus on määritetty 150 merkkiin. Tähän merkkimäärään täytyy saada mahdutettua napakan kattavasti sinun tai yrityksesi esittely. Mieti siis tarkasti, mihin haluat merkit käyttää. Jos esimerkiksi etsit uusia asiakkaita, on tärkeää, että kerrot kuka olet ja mitä edustat selkeästi ja brändillesi sopivalla tavalla. Tekstin sekaan voit halutessasi upottaa maltillisesti erilaisia emojia. Mieti kuitenkin tarkasti, mitä haluat esittelylläsi viestiä. Tärkeää on, että bio viestii sinusta oikein niin sanallisesti, visuaalisesti kuin tunnelmaltaankin.
Jos kirjoitat esittelytekstisi suoraan Instagram-sovelluksessa, tulee teksti näkyviin yhteen pötköön. Jos toivot esimerkiksi rivitystä tekstille, voit mainiosti työstää biotekstisi vaikkapa puhelimen muistiinpanosovelluksella. Muokkaile tekstiä haluamallasi tavalla ja testaile erilaisia versioita. Fonttien kustomointiin voit käyttää erilaisia sovelluksia kuin esim. Fonts for Instagram, Igfonts ja Lingojam. Kun olet lopputulokseen tyytyväinen, kopioi ja liitä teksti Instagramiisi. Näin teksti näyttää loppuun asti harkitulta.
Esittelytekstissä on paikka yhdelle verkkolinkille. Mieti tarkkaan, mihin haluat vierailijasi ohjata. Muista, että bion linkin muokkaaminen on helppoa ja nopeaa! Opettele hyödyntämään linkin päivittämistä tilanteiden ja postaustesi mukaan. Esimerkiksi, jos yritykselläsi on menossa kampanja, johon haluat ohjata kävijöitä, päivitä kampanjan linkki asetuksiin (bioon). Näin lukijat pääsevät klikkaamaan itsensä suoraan halutulle verkkosivulle nopeasti ja näppärästi. Muistathan kuitenkin postauksessasi pyytää lukijaa klikkaamaan “linkkiä biossa”.
Instagram-tilin tunnelma
Jos yrityksesi toiminta liittyy millään lailla visuaalisuuteen tai esteettisyyteen on erityisen tärkeää, että suunnittelet Instagram-feedisi (tilisi) tunnelman kuvaamaan sinua ja yritystäsi mahdollisimman hyvin. Toisin sanoen, kun avaat IG-tilisi näkyville, näet kaikki kuvasi ruudukkona. Kannattaa miettiä, suunnitella ja panostaa siihen, että kokonaisuus näyttää harmoniselta ja kuvissa on selkeää yhdenmukaisuutta. Kun kaikissa kuvissa on jollain tavalla samanlainen tunnelma seuraajat tietävät, mitä saavat. Tämä auttaa vahvistamaan brändiäsi ja antaa ammattimaisen vaikutelman.
Johdonmukaisen tunnelman voi saada aikaan esimerkiksi käyttämällä tietyntyyppistä filtteriä, värisävyä, kehystä tai jotakin muuta pientä muokkausta, joka luo kuviin omanlaisensa tunnelman. Moni kiinnittää huomiota myös postaustyyppien vaihteluun. Esimerkiksi joka toisessa kuvassa on tekstiä, joka kolmas kuva on ihmisestä, jokin tietty väri esiintyy säännöllisesti tms. Listaa voisi jatkaa loputtomiin! Tärkeintä on, että löydät oman juttusi. Muista, että Instagram-tilisi on tietyllä tapaa portfoliosi ja ajattele sitä kokonaisuutena. Valitse teema ja pysy sille uskollisena. Keskity pitämään tilisi sisältö laadukkaana. Tärkeintä ei ole yksittäiset postaukset vaan kokonaisuus.
Työkaluja postauksiin ja julkaisemisen helpottamiseen
Kuvia voi käsitellä ja muokata monella eri ohjelmalla ja applikaatiolla. Voit käyttää puhelintasi, tietokonettasi tai vaikka tablettia. Kun olet muokannut kuvasi ja olet siihen tyytyväinen, voit siirtää sen Instagramiin julkaisua varten.
Canva on mitä mainioin työkalu nopeaan postauksen työstämiseen. Muita näppäriä ovat mm. ainakin Afterlight, Moldiv, Snapseed ja Facetune. Jos haluat lisäillä kuviin tekstiä, lainauksia, mietelauseita tai muuta sanallista, ovat mm. FontCandy ja InstaQuote suosittuja. Nämä kaikki ovat ilmaisia peruskäytössä. Varaa on siis valita ja löytää oma suosikkinsa.
Instagram-julkaisuja on mahdollisuus myös ajastaa kuten Facebook-postauksiakin. Ajastamisen työkaluiksi on tarjolla useita vaihtoehtoja. Esimerkiksi Planoly- ja Later-ohjelmat ovat peruskäytössä ilmaisia ja etenkin Later on helppo ja selkeä käyttää. Kaikki on tietysti maku- ja tottumiskysymyksiä. Testaa, kokeile ja harjoittele -sillä tavalla löydät itsellesi parhaiten sopivat työkalut.
Mitä muuta tulisi ottaa huomioon?
-Liitä yhteen kaikki sosiaalisen median tilisi (Twitter, Facebook, Linkedin..) ja lisää linkit some-kanaviisi (verkkosivuille, sähköpostin allekirjoitukseen..).
-Ole aktiivinen ja esillä! Jätä kommentteja ja ole yhteydessä kollegoihin, alan vaikuttajiin sekä sisällöntuottajiin. Käytä stories – ja live -toimintoja. Mieti huolellisesti, miten haluat muiden näkevän sinut. Löydä oma äänesi ja tyylisi.
– Kiinnitä huomiota laadukkaisiin hästägeihin. Julkaistessasi kuvaa mieti enintään 10 tehokasta häshtägia, jotka vastaavat sisältöäsi. Lisää hästägit mieluiten kuvatekstiin, älä erilliseen kommenttiin. Älä myöskään käytä aina samoja hashtageja vaan vaihtele niitä julkaisujen mukaan.
– Ota kevyesti huomioon Instagramin käyttämä algoritmi. Algoritmi säätelee julkaisujesi näkyvyyttä paljon. Kun postaat kuvan, se näkyy välittömästi vain kymmenelle prosentille seuraajistasi. Tämän kymmenen prosentin reagointi vaikuttaa siihen, näkyykö julkaisu muille eli lopulle 90%:lle seuraajistasi.
Kuinka voit vaikuttaa tähän:
Panosta kuvateksteihin. Herätä tunteita, kysy kysymyksiä ja jaa vinkkejä tai mielipiteitä. Jaa kuvatekstejä, jotka saavat seuraajasi tykkäämään ja kommentoimaan. Vastaa aina kommentteihin.
Mieti milloin seuraajasi ovat aktiivisimmillaan ja jos mahdollista julkaise kuvasi silloin.
Älä julkaise turhia julkaisuja. Määrä ei korvaa laatua! Panosta laadukkaisiin julkaisuihin hyvillä teksteillä silloin, kun seuraajasi ovat aktiivisia. Yksi hyvä julkaisu korvaa monta turhaa.
Kymmenen vinkkiä pähkinänkuoressa
Lopuksi vielä lyhyesti vinkit hyvään IG-tiliin ja seuraajamäärän kasvattamiseen:
1. Ihmiset etsivät ja löytävät sinut nimelläsi. Käytä se hyödyksi! 2. Mieti esittelytekstisi huolellisesti. 3. Pitäydy yhdessä teemassa feedissäsi. 4. Kerro seuraajillesi mitä toivot heidän tekevät (esim. ”tägää ystäväsi, joka söisi tätä”), kysy ja osallista. 5. Ole itse aktiivinen. Seuraa, tykkää, kommentoi ja lähetä yksityisviestejä. 6. Käytä huolellisesti häshtägejä (aseta ne ensimmäiseen kommenttiin). 7. Jos mahdollista tägää muita kuviisi. Tägätyt ihmiset/yritykset/sivut saavat ilmoituksen toiminnastasi ja saattavat alkaa seuraamaan sinua tai repostaavat julkaisusi. 8. Postaa johdonmukaisesti ja säännöllisesti. 9. Videoihin sitoudutaan paremmin kuin kuviin. Käytä stories- ja live-toimintoja. 10. Muista erilaiset työkalut julkaisujen helpottamiseksi. Löydä itsellesi sopivat apuvälineet.
Team Dr. Josephin ihonhoitotuotteissa yhdistyvät luonnon korkealuokkaiset raaka-aineet ja huipputeknologinen tutkimus. Italiassa käsin valmistettava ylellinen luonnonkosmetiikkasarja on vastuullisen, tulevaisuuteen katsovan kosmetologin työkalu nyt myös Suomessa.
SKY:n syyskokous pidettiin ke 21.10. klo 9:30 alkaen fyysisesti Helsingissä Hotel Klaus K:n Rake-salissa, mutta kokoukseen pääsi osallistumaan näin poikkeusaikana myös etäyhteyden välityksellä. Kokouksessa äänestettiin kaksi jäsentä seuraavaan SKY-hallitukseen.
Annoimme pyynnöstä asiantuntijalausunnon eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaostolle hallituksen esitykseen arvonlisäverolain ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 39 §:n muuttamisesta.
Vinkkejä Instagramin tehokkaaseen hyödyntämiseen
Instagram on ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto, jonka avulla käyttäjät voivat kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä. Palvelu on kasvattanut suosiotaan myös yrityskäytössä. Instagramia yrityksen markkinointiviestinnässä puoltaa tutkimus (2017) jonka mukaan 31% suomalaisista käyttäjistä haluaa seurata palvelussa brändejä ja yrityksiä. Facebookissa vastaava luku on 23%. Seuraavaksi muutama käytännön vinkki Instagramin tehokkaaseen hyödyntämiseen.
Facebookiin verrattuna Instagram on yhteisöllisempi ja asteen verran avoimempi viestintäalusta. Palvelussa kommentoidaan ja tykätään julkaisuista Facebookia ahkerammin, mikä luo nopeasti ja tehokkaasti yhteenkuuluvuuden tunnetta sitouttaen potentiaalisia asiakkaita.
Katseet Bioon!
Jokaisella Instagram-tilillä tulisi olla hiottu ja edustava esittelyteksti (Bio). Esittelytekstin maksimipituus on määritetty 150 merkkiin. Tähän merkkimäärään täytyy saada mahdutettua napakan kattavasti sinun tai yrityksesi esittely. Mieti siis tarkasti, mihin haluat merkit käyttää. Jos esimerkiksi etsit uusia asiakkaita, on tärkeää, että kerrot kuka olet ja mitä edustat selkeästi ja brändillesi sopivalla tavalla. Tekstin sekaan voit halutessasi upottaa maltillisesti erilaisia emojia. Mieti kuitenkin tarkasti, mitä haluat esittelylläsi viestiä. Tärkeää on, että bio viestii sinusta oikein niin sanallisesti, visuaalisesti kuin tunnelmaltaankin.
Jos kirjoitat esittelytekstisi suoraan Instagram-sovelluksessa, tulee teksti näkyviin yhteen pötköön. Jos toivot esimerkiksi rivitystä tekstille, voit mainiosti työstää biotekstisi vaikkapa puhelimen muistiinpanosovelluksella. Muokkaile tekstiä haluamallasi tavalla ja testaile erilaisia versioita. Fonttien kustomointiin voit käyttää erilaisia sovelluksia kuin esim. Fonts for Instagram, Igfonts ja Lingojam. Kun olet lopputulokseen tyytyväinen, kopioi ja liitä teksti Instagramiisi. Näin teksti näyttää loppuun asti harkitulta.
Esittelytekstissä on paikka yhdelle verkkolinkille. Mieti tarkkaan, mihin haluat vierailijasi ohjata. Muista, että bion linkin muokkaaminen on helppoa ja nopeaa! Opettele hyödyntämään linkin päivittämistä tilanteiden ja postaustesi mukaan. Esimerkiksi, jos yritykselläsi on menossa kampanja, johon haluat ohjata kävijöitä, päivitä kampanjan linkki asetuksiin (bioon). Näin lukijat pääsevät klikkaamaan itsensä suoraan halutulle verkkosivulle nopeasti ja näppärästi. Muistathan kuitenkin postauksessasi pyytää lukijaa klikkaamaan “linkkiä biossa”.
Instagram-tilin tunnelma
Jos yrityksesi toiminta liittyy millään lailla visuaalisuuteen tai esteettisyyteen on erityisen tärkeää, että suunnittelet Instagram-feedisi (tilisi) tunnelman kuvaamaan sinua ja yritystäsi mahdollisimman hyvin. Toisin sanoen, kun avaat IG-tilisi näkyville, näet kaikki kuvasi ruudukkona. Kannattaa miettiä, suunnitella ja panostaa siihen, että kokonaisuus näyttää harmoniselta ja kuvissa on selkeää yhdenmukaisuutta. Kun kaikissa kuvissa on jollain tavalla samanlainen tunnelma seuraajat tietävät, mitä saavat. Tämä auttaa vahvistamaan brändiäsi ja antaa ammattimaisen vaikutelman.
Johdonmukaisen tunnelman voi saada aikaan esimerkiksi käyttämällä tietyntyyppistä filtteriä, värisävyä, kehystä tai jotakin muuta pientä muokkausta, joka luo kuviin omanlaisensa tunnelman. Moni kiinnittää huomiota myös postaustyyppien vaihteluun. Esimerkiksi joka toisessa kuvassa on tekstiä, joka kolmas kuva on ihmisestä, jokin tietty väri esiintyy säännöllisesti tms. Listaa voisi jatkaa loputtomiin! Tärkeintä on, että löydät oman juttusi. Muista, että Instagram-tilisi on tietyllä tapaa portfoliosi ja ajattele sitä kokonaisuutena. Valitse teema ja pysy sille uskollisena. Keskity pitämään tilisi sisältö laadukkaana. Tärkeintä ei ole yksittäiset postaukset vaan kokonaisuus.
Työkaluja postauksiin ja julkaisemisen helpottamiseen
Kuvia voi käsitellä ja muokata monella eri ohjelmalla ja applikaatiolla. Voit käyttää puhelintasi, tietokonettasi tai vaikka tablettia. Kun olet muokannut kuvasi ja olet siihen tyytyväinen, voit siirtää sen Instagramiin julkaisua varten.
Canva on mitä mainioin työkalu nopeaan postauksen työstämiseen. Muita näppäriä ovat mm. ainakin Afterlight, Moldiv, Snapseed ja Facetune. Jos haluat lisäillä kuviin tekstiä, lainauksia, mietelauseita tai muuta sanallista, ovat mm. FontCandy ja InstaQuote suosittuja. Nämä kaikki ovat ilmaisia peruskäytössä. Varaa on siis valita ja löytää oma suosikkinsa.
Instagram-julkaisuja on mahdollisuus myös ajastaa kuten Facebook-postauksiakin. Ajastamisen työkaluiksi on tarjolla useita vaihtoehtoja. Esimerkiksi Planoly- ja Later-ohjelmat ovat peruskäytössä ilmaisia ja etenkin Later on helppo ja selkeä käyttää. Kaikki on tietysti maku- ja tottumiskysymyksiä. Testaa, kokeile ja harjoittele -sillä tavalla löydät itsellesi parhaiten sopivat työkalut.
Mitä muuta tulisi ottaa huomioon?
-Liitä yhteen kaikki sosiaalisen median tilisi (Twitter, Facebook, Linkedin..) ja lisää linkit some-kanaviisi (verkkosivuille, sähköpostin allekirjoitukseen..).
-Ole aktiivinen ja esillä! Jätä kommentteja ja ole yhteydessä kollegoihin, alan vaikuttajiin sekä sisällöntuottajiin. Käytä stories – ja live -toimintoja. Mieti huolellisesti, miten haluat muiden näkevän sinut. Löydä oma äänesi ja tyylisi.
– Kiinnitä huomiota laadukkaisiin hästägeihin. Julkaistessasi kuvaa mieti enintään 10 tehokasta häshtägia, jotka vastaavat sisältöäsi. Lisää hästägit mieluiten kuvatekstiin, älä erilliseen kommenttiin. Älä myöskään käytä aina samoja hashtageja vaan vaihtele niitä julkaisujen mukaan.
– Ota kevyesti huomioon Instagramin käyttämä algoritmi. Algoritmi säätelee julkaisujesi näkyvyyttä paljon. Kun postaat kuvan, se näkyy välittömästi vain kymmenelle prosentille seuraajistasi. Tämän kymmenen prosentin reagointi vaikuttaa siihen, näkyykö julkaisu muille eli lopulle 90%:lle seuraajistasi.
Kuinka voit vaikuttaa tähän:
Kymmenen vinkkiä pähkinänkuoressa
Lopuksi vielä lyhyesti vinkit hyvään IG-tiliin ja seuraajamäärän kasvattamiseen:
1. Ihmiset etsivät ja löytävät sinut nimelläsi. Käytä se hyödyksi!
2. Mieti esittelytekstisi huolellisesti.
3. Pitäydy yhdessä teemassa feedissäsi.
4. Kerro seuraajillesi mitä toivot heidän tekevät (esim. ”tägää ystäväsi, joka söisi tätä”), kysy ja osallista.
5. Ole itse aktiivinen. Seuraa, tykkää, kommentoi ja lähetä yksityisviestejä.
6. Käytä huolellisesti häshtägejä (aseta ne ensimmäiseen kommenttiin).
7. Jos mahdollista tägää muita kuviisi. Tägätyt ihmiset/yritykset/sivut saavat ilmoituksen toiminnastasi ja saattavat alkaa seuraamaan sinua tai repostaavat julkaisusi.
8. Postaa johdonmukaisesti ja säännöllisesti.
9. Videoihin sitoudutaan paremmin kuin kuviin. Käytä stories- ja live-toimintoja.
10. Muista erilaiset työkalut julkaisujen helpottamiseksi. Löydä itsellesi sopivat apuvälineet.
Iloisia ja inspiroivia some-hetkiä!
Related Posts
Ilmoitus: Luonto kohtaa teknologian
Team Dr. Josephin ihonhoitotuotteissa yhdistyvät luonnon korkealuokkaiset raaka-aineet ja huipputeknologinen tutkimus. Italiassa käsin valmistettava ylellinen luonnonkosmetiikkasarja on vastuullisen, tulevaisuuteen katsovan kosmetologin työkalu nyt myös Suomessa.
SKY:n vaaleissa valittiin kaksi jäsentä seuraavaan SKY-hallitukseen
SKY:n syyskokous pidettiin ke 21.10. klo 9:30 alkaen fyysisesti Helsingissä Hotel Klaus K:n Rake-salissa, mutta kokoukseen pääsi osallistumaan näin poikkeusaikana myös etäyhteyden välityksellä. Kokouksessa äänestettiin kaksi jäsentä seuraavaan SKY-hallitukseen.
Lausunto eduskunnan verojaostolle kosmetologien puolesta
28.5.2024
Helsinki
Annoimme pyynnöstä asiantuntijalausunnon eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaostolle hallituksen esitykseen arvonlisäverolain ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 39 §:n muuttamisesta.